مواد لازم :

(برای عمل آوردن خمیر مایه)
شیر ولرم 1/4 لیوان
شکر 1ق چ
خمیر مایه فوری 1 ق چ

(برای خمیر)
تخم مرغ 1عدد
وانیل نوک ق چ
نمک 1/4 ق چ
رنده پوست لیمو مقداری
شکر قهوه ای 15 گرم
روغن مایع 3 ق غ
آرد حدود 350 گرم
(برای مواد میانی پیراشکی)
سیب حدود 500 گرم یا 3 عدد سیب نسبتا بزرگ
آبلیمو مقداری
آب 1/4 لیوان
شکر قهوه ای 15 گرم
دارچین 1/2 ق چ
جوز هندی نوک ق چ (دلخواه)

دستور تهیه :

برای عمل آوردن خمیر مایه شیر ولرم رو داخل ظرف بریزید و شکر رو بهش اضافه کنید بعد خمیر مایه رو بپاشید روش و خیلی آروم هم بزنید تا خمیر مایه مرطوب بشه، درش رو بزارید و 5 تا 10 دقیقه صبر کنید تا خمیر مایه عمل بیاد و پف کنه.
برای آماده کردن خمیر تخم مرغ رو داخل یه کاسه بزرگ بشکونید و کمی هم بزنید تا از لختگی در بیاد بعد وانیل، نمک، رنده پوست لیمو، روغن مایع، شکرقهوه ای و شیر ولرم رو بهش اضافه کنید و کمی هم بزنید تا یکدست بشه. خمیر مایه همل اومده رو هم اضافه کنید. آرد رو که قبلا الک کردید کم کم اضافه کنید تا زمانیکه خمیر جمع بشه و به دست تمیز نچسبه. خمیر رو 10 دقیقه ورز بدید تا لطیف بشه. داخل کاسه چرب شده بزارید و روشو بپوشونید. یک ساعت و نیم در جای نسبتا گرم بزلرید استراحت کنه تا حجم خمیر دو برابر بشه.

همچنین بخوانید:

در این فاصله مواد میانی رو آماده کنید
سیبها رو پوست بگیرید و رنده کنید مقداری آبلیمو روش بریزید
اونها رو داخل قابلمه کوچیک بریزید و بهش آب، شکرقهوه ای، دارچین و جوزهندی اضافه کنید. روی حرارت بزارید تا آبش کشیده بشه حدود 20 دقیقه تا نیم ساعت طول میکشه.
بعد از استراحت پف خمیر رو بگیرید، روی سطح کار کمی آرد بپاشید و خمیر رو به عرض نیم سانت پهن کنید. با کاتر دایره به قطر 7 تا 8 سانت برش بدید و در سینی چرب و آردپاشی شده با فاصله از هم بچینید، روشو بپوشونید و نیم ساعت دیگه بزارید استراحت کنه.
بعد از استراحت پیراشکی ها رو در روغن داغ سرخ کنید.
بعد از اینکه کمی از حرارت افتاد در مخلوط شکر و دارچین بغلتونید، کنار پیراشکی با چاقو شکاف ایجاد کنید و از مواد سیب داخلش بریزید.
پیراشکی های خوشمزه مون آماده ست.

منبع: my23